Het is een bekend ‘feit’ dat je een Configuration Management Database (CMDB) nodig hebt om succesvol te zijn in IT Service Management. Het wordt tenslotte niet voor niets ‘The Single Source of Truth’ genoemd. Ja, het kost veel moeite om het op te zetten en te onderhouden, maar uiteindelijk zou het de investering waard moeten zijn.
Het CMDB-dilemma: Mythe versus Realiteit
Tenminste, dat is wat ik altijd hoor. Maar vraag tien servicemanagers waarom je een CMDB nodig hebt en wat de belangrijkste voordelen zijn, en je krijgt waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Dus hoewel we allemaal overtuigd zijn dat we er één nodig hebben, is het moeilijk uit te leggen waarom.
Wist je dat een onderzoek van Gartner in 2009 liet zien dat minder dan 5% van de Fortune 2000-bedrijven een CMDB had geïmplementeerd? Blijkbaar kun je dus behoorlijk succesvol zijn zónder een CMDB.
In de loop der jaren hebben we talloze CMDB-implementaties zien mislukken door eindeloze aanpassingen en integraties, overbodige datareplicatie en een gebrek aan duidelijke businesscase voor al die inspanning. Toch zijn de meeste servicemanagers er nog steeds van overtuigd dat een CMDB essentieel is voor succesvol IT Service Management. Waarom? Omdat stedelijke legendes hardnekkig zijn. Net als de zogenaamd ‘bekende feiten’ dat vetarme voeding je niet dik maakt en dat wortels je gezichtsvermogen verbeteren.
Urban legends sterven langzaam – zeker in de wereld van ITSM.
Zeg ik nu dat je helemaal geen CMDB nodig hebt? Nooit?
Nee, dat zeg ik niet. Of je een CMDB nodig hebt of niet, hangt af van de diensten die je levert en de informatie die je nodig hebt om deze diensten goed te ondersteunen.
Als je bijvoorbeeld een CRM-dienst levert aan je klant die wordt ondersteund via een cloudoplossing zoals Salesforce, wat zou je dan in een CMDB moeten registreren voor deze dienst?
Aan de andere kant: als je een werkplekdienst levert en je factureert je klant op basis van wie welke apparatuur en applicaties gebruikt, dan is de kans groot dat je een CMDB nodig hebt om dit te ondersteunen.
Laat je CMDB sturen door je diensten, niet door je infrastructuur
De belangrijkste boodschap is dus: je CMDB (als je er een nodig hebt) moet worden aangestuurd door de diensten die je levert, niet door de vermeende noodzaak om elk mogelijk onderdeel van je infrastructuur vast te leggen en te beheren.
Het benodigde detailniveau verschilt per dienst en hangt ook af van andere databronnen zoals inventarisatietools en financiële systemen.
We hebben een whitepaper beschikbaar met 13 heldere en makkelijk toepasbare principes voor het opzetten van je CMDB en het zorgen voor een zakelijke rechtvaardiging om de data te onderhouden. We geven ook richtlijnen over wie betrokken moet zijn bij het opzetten en beheren van de informatie.
We delen deze whitepaper graag met je en helpen je bij het opzetten van een succesvolle CMDB.