Vroeger was het leven simpel.
Dienstverlenende organisaties werkten met een jaarlijks budget. Eén van de redenen waarom dit mogelijk was, was de voorspelbaarheid van de kosten. Het was relatief eenvoudig om de kosten van medewerkers en bedrijfsmiddelen te voorspellen. De snelheid van verandering binnen organisaties was laag. De financieel manager (CFO’s bestonden toen nog niet) kon centraal toezicht houden op de totale kosten.
Het veranderende landschap van servicemanagement
Spoel 20 jaar vooruit en alles is compleet anders. Verandering is de enige constante, Agile-ontwikkeling is overal en clouddiensten zijn binnen enkele minuten beschikbaar. Veel dienstverlenende organisaties hebben zich aangepast aan deze nieuwe realiteit door nieuwe werkmodellen te omarmen, zoals DevOps, waarbij teams gelijktijdig verantwoordelijk zijn voor zowel de ontwikkeling als het beheer van diensten.
Financiële aspecten zoals kosten en baten zijn onmisbaar bij het nemen van goed onderbouwde beslissingen over wijzigingen in diensten. Het is dan ook logisch om dezelfde teams die verantwoordelijk zijn voor de levering en het beheer van diensten, ook bewust te maken van en (deels) verantwoordelijk te maken voor de financiële aspecten van deze diensten. Maak kennis met FinOps.
Het belangrijkste doel van FinOps is het verkrijgen van financiële controle en voorspelbaarheid in een snel veranderende omgeving. Dit betekent dat financiën een integraal onderdeel zijn van het leveren van diensten. Het betekent ook dat je servicemanagementtool in staat moet zijn om al deze aspecten op een zinvolle manier met elkaar te verbinden. Voor financiële managers wordt het zo een essentiële informatiebron in plaats van afgedaan te worden als een ‘tickettool’ die alleen van belang is voor support.
De rol van servicemanagementtools binnen FinOps
Je servicemanagementtool moet opgebouwd zijn rondom diensten – de gemeenschappelijke factor voor alle belanghebbenden. Alle operationele en financiële data moet herleidbaar zijn naar een dienst. Het kunnen genereren van bruikbare financiële inzichten en rapportages moet standaard inbegrepen zijn. Iedere vorm van maatwerk die deze functionaliteit ondermijnt, zou onmogelijk moeten zijn, om te voorkomen dat organisaties opnieuw in de ‘gereedschapskist’-val trappen: eindeloos aanpassen van hun tools, om er vervolgens achter te komen dat procesintegratie en bruikbare rapportage onmogelijk zijn geworden.
Dus: als je waarde hecht aan het monitoren en beheren van de kosten van je diensten (en dat zou je moeten doen), vraag jezelf dan af of jouw servicemanagementtool je daadwerkelijk ondersteunt in je FinOps-traject. En als dat niet zo blijkt te zijn, helpen wij je graag verder en laten we je zien wat 4me voor jouw organisatie kan betekenen.
Hopelijk spreken we elkaar snel!